Tuesday, August 25, 2009

I’m sorry Abah.. :'(

Td masa berbuka puasa dgn abah & mak.. sembang2 psl trawih.. Lps tu abh tnya..

Abah: Arip..kau sembahyang trawih x habis ea..
Aku: A’ah..slalu blk sblm tazkirah traweh tu (wat pngetahuan korg, tahun ni aku x tau npe masjid tmpt aku ni format smyg traweh dia dh lain. Lps traweh 4 rakaat, ada tazkirah 30 mnt, pastu smbung lagi 4 rakaat traweh)
Abah: Laa..knapa x habiskan? Buat apa blk cpt2. Buat apa kat rumah??
Aku: Abah, arip byk assgmnt la semester ni. Tertekan sgt. Rse nk berhenti je. Lecturer tu tawu bg asgmnt je, blm habis 1 assgment, dh bg assgmnt baru. Dah la hari tu utk subjek Research Methodology kna reject dua kali. Blm lagi masuk asgment lecturer2 lain. Td puasa2 ni pun g shoot gmbr bwh terik matahari. Pastu nk kna shoot org bersukan lagi. Byk la keje semester ni. Tertekan sgt!
Abah: (abah diam je x cakap ape2…)
Aku: (aku rse serba salah sgt)

Buat Abah…
Abah..arip x bniat pun nk cakap mcm tu.. Arip tahu abah msti tersentak bila arip ada sbut “Arip rse nk berhenti blaja je!”. Tapi sumpah Demi Allah arip x pnh pun nekad nk buat mcm tu. Arip pun x tau knpa ayat tu boleh terpacul kluar dr mulut arip td. Mungkin tension, depressed yg arip ada ni org lain x dpt nk fhm.. Sdih sgt bila fikir psl asgmnt. Bukan arip x cuba buat.. Tapi masa yg ada suntuk sgt.. Claz dr pagi dah start smpai la lewat ptg. Bila je masa yg ada nk shoot gmbar asgmnt. Nk shoot tu pulak kna cari model, nk kna ada contact dgn sape org yg sesuai utk photoshoot tu, nk kna wat appointment, nk kna wat sketch gmbar cmne kita nk, nk edit lagi, nk print plak tu.. Tu baru 1 assgmnt, blm lagi masuk subjek yg kna buat research. Abah..Arip x bniat pun nk kecewakan hati abah dan mak. Percayalah bah.. arip akan tamatkan pengajian ni jgk. Dua semester arip dpt Anugerah Dekan, tapi semester ni arip x dpt nk janji..

Aku sndri tak tahu mcm mana nk hadapi smua ni…
"Ya Allah, Kau tabahkanlah hati hamba-Mu ini. Kuatkanlah semangatku menempuhi segala ujian yg datang dari-Mu Ya Allah… Smoga Kau bekalkan kekuatan kepada hamba-Mu yg lemah ini Ya Allah.. Amin Ya Rabbal Alaminn.."


Antara assignment yg aku kna buat:
1) Buat 4 sketches & shoot gambar utk UiTM Poster
2) Tgkap gmbar utk CIMB Foundation: 3 kategori
* Kanak-kanak yg tidak punya kelengkapan pembelajaran di skolah
* OKU yg menceburi bidang sukan
* (aku x ingt da)
3) Buat 4 sketches & shoot 1 produk minuman kat studio.
* Cth sketch: ada sbotol air minuman yg tertumpah, lps tu terkena mentol. Lalu mentol tu mnyala. So my lecturer want something creative. Mse ni aku nye sketches dh kna reject. Hah! Nk guna studio tu plak nk kna tempah. Klau rmai org, mmg x dpt la nk guna.
4) Buat proposal ttg 3 jenis photography.
* Commercial
* Journalism
* Fine Art
Lps buat proposal n dah disahkan lecturer, bru la aku leh proceed nk tgkp gmbar2 tu. Slagi x lps, jgn harap! Dlm proposal tu msti ade: Objective, Significant, Literature Review, Project Implementation, Example of Work.
5) Buat research ttg: The Effects of Increasing Student Population In UiTM Shah Alam.
6) Buat research ttg: The Various Ways of Capturing Outdoor Photography.
(FYI, dua proposal outline aku dh kna reject. Masuk yg ke 3 baru pass. Wat proposal smpai 4-5 helai. Tp mse kna reject tu, lecturer langsung x sentuh paperwork aku. Geram!!)
7) Cari 5 gambar yang mempunyai ciri-ciri Gestalt Theory
* Huraikan satu persatu gambar dari segi Direction, Theory & Concept.
8) Buat karangan dalam Bahasa Arab.
9) Buat 2 corak batik dalam saiz A3 berkonsepkan tradisional & kontemporari.
10) Buat 4 sketches & shoot gambar muka dpn album CD.
* In the CD’s cover, the image must be in portraiture format & model should give full face expression according to the music in the album it self.
11) Make a picture's calendar based on UiTM surroundings.

Ok, ni adlh ANTARA asgmnt yg aku kna buat masa skrg ni. Jumlah asgmnt ni akan bertambah dr mggu ke mggu.. Doakanlah aku supaya aku dpt menyiapkan segala tugasan yg diberi.. Kpd kawan2 yg membaca blog ni, kat sni aku amik ksmpatan utk mntak maaf sgt2 klau x dpt nk join xtvt, lepak2 buat masa skrg ni.. Bkn x nk join,,tp masa yg ada bg aku suntuk sgt. Hope korang dpt fhm ea.. Ape pun,bile aku da settle sume neh, bru kite enjOy2 wokeyy :)


No comments: